Om oss

 

Vision: Förskolan Alsalam ger barnen grunderna och möjligheterna till att möta och hantera framtiden genom våra ledord, att bygga världen med kunskap, kärlek och fred.

Mål: Vi vill ge barnen en enastående kunskapsutveckling. Omsorg och kunskap skall bidra till att barnen får en stabil grund och livslång lust att lära. Barnen skall i framtiden vara en del av en utbildad generation, som med trygghet och självinsikt möter samhället och sin omvärld.

Förskolan Alsalam är en fristående förskola som startades i maj 2008. Vi utvecklas ständigt för att hålla en hög kvalité. Vår förskola karakteriseras av kulturell mångfald. Vår personal har breda språkkunskaper och talar svenska, arabiska, kurdiska (sorani, badini, kermanji), somaliska, persiska och engelska.

Förskolan har två avdelningar, en som är belägen i Västhaga, Örebro. I området ligger den vackra Karlslundsskogen med sköna naturstigar, gröna ytor och den fina Svartån. Vi vistas mycket i den vackra miljön runtomkring oss. Samtidigt har vi en egen gård som inbjuder till lek och olika utmaningar.

Avdelning Jasmine är beläget i ladugårdsängen, Örebros modernaste stadsdel. I området finns Sörbyskogen, Tullängsskolans bibliotek, och stora gröna ytor och fina lekparker längs med Örebro golfbana. Lokalerna är byggda 2012 och varje lekrum har heltäckningsmattor och lokalerna är byggda med ljuddämpande material.

På Förskolan Alsalam jobbar vi utifrån en Språk och Natur profil. Att jobba med det svenska språket är av största prioritet för oss och språkutvecklande aktiviteter och stimulering ingår i förskolans alla moment. Att använda naturen som arena för utforskandet av omvärlden är perfekt, eftersom det finns oändligt mycket möjligheter i naturen runt om oss. Vi jobbar även utifrån olika Teman där vi varje termin väljer ett nytt område, på så sätt skapar vi möjligheter till att barnen uppnår alla läroplanens mål. I år kommer vi också att satsa mer på matematik för alla.

På förskolan ser vi leken och kommunikationen som det främsta lärande verktygen, där barnen konstruerar och formar sitt eget lärande. Vi vuxna är vägledare och finns alltid tillgängliga för barnen.

 

  1. Beredskapsplan 2016-2017
  2. Egenkontroll 2016-2017
  3. Kvalitetsredovisning 2016-2017
  4. Trygghetsplan 2016-2017
  5. Tobakspolicy 2016-2017
  6. Verksamhetsplan 2016-2017